ساخت سریال های مهم تاریخی توسط داوود میرباقری، اقبال به «حسینیه معلی»، موضع اسماعیلی درباره نظارت بر شبکه خانگی، دوبله یک سریال خارجی پربیننده و اتمام «پارک شهر» خبرهای این هفته صداوسیماست.

میرباقری چهره ماندگار «محرم»های سیما/ «معلی» باز هم پربیننده شد

به گزارش قدس آنلاین«هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی می‌پردازد. همچنین در این بسته، نیم‌نگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.

امروز پنجشنبه ۲۸ تیر ماه می‌توانید با شماره ۱۵۷ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.

چهره هفته؛ داوود میرباقری

داوود میرباقری این روزها مهمترین پروژه تلویزیون را در اختیار دارد که بخش اعظم پروژه را هم پیش برده است؛ سریال «سلمان فارسی» که قرار است میراث ماندگار دیگری از او برای تلویزیون باشد. سریالی که در این روزهای بی چهره تلویزیون باز هم جمعی از بازیگران کاربلد و باسابقه را در کنار هم جمع کرده است و قرار است اولین مجموعه تلویزیونی هم باشد که فصل ویژه ای از آن به ایران باستان می پردازد.

میرباقری همچنین کارگردان ۲ سریال مهم تلویزیونی است که هر یک بخشی از نیاز اعتقادی و حسی مخاطب را در پیوند با دین پاسخ گفته اند. سریال «امام علی (ع)» که به لحاظ خلق شخصیت های اثرگذار، صحنه ها و دیالوگ ها، اثر شاخصی است و هنوز بعد از چند دهه، تلویزیون نتوانسته است اثری به مانند آن تولید کند.

سریال دیگر «مختارنامه» است که یکی از آثار شاخص تصویری در حوزه عاشورا و واقعه کربلاست، هرچند که اهالی سینما و تلویزیون در این زمینه زیاد کار کرده اند اما هنوز هم عدد کارهایی که مخاطب را حسی و فکری به امام حسین (ع) نزدیک کند به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد و «مختارنامه» یگانه اعتبار تلویزیون در این ایام است. شاید هر ساله با پخش این مجموعه در محرم و صفر، طنزهای مختلفی درباره پخش چند ده باره آن مطرح شود اما واقعیت است که «مختارنامه» در همه این سال ها همچنان مخاطب داشته است و گاهی آمار مخاطبانش از برخی سریال های جدید سیما هم بیشتر بوده است. از طرف دیگر در نبود آثار نمایشی جدید و جذاب و پخش مستقیم سخنرانی ها و نوحه ها بدون کمترین دخل و تصرف تلویزیونی، پخش این مجموعه حداقل کاری است که تلویزیون می تواند انجام دهد.

اقبال هفته؛ حسینیه معلی

«حسینیه معلی» با شروع ماه محرم به سیاق سال های قبل با فضای عزاداری و آیین های محرمی روی آنتن رفت. این مجموعه که به صورت تولیدی ضبط و تصویربرداری شده بود در این فصل هم با اجرای نجم الدین شریعتی پخش شد و فقط در ترکیب کارشناسانش تغییراتی به‌وجود آمد.

«حسینیه معلی» یکی از آثار شاخص تلویزیون در چند سال اخیر است که علی رغم حواشی مختلفی که در این سال ها گریبانگیرش شده، توانسته است خود را به برند ویژه ای در ایام مناسبت های مذهبی تبدیل کند.

برنامه در مناسبت های شاد مذهبی و ایام ولادت ها با پخش مولودی ها روی آنتن می رود و غیر از آن در ایام محرم برای بازنمایی عزاداری ها، تعزیه و نوحه و مداحی های سراسر کشور به پخش می رسد که شاید ویژه برنامه محرمی آن بیشتر هم حس و حال مخاطب را با خود همراه کرده است.

این برنامه امسال هم در صدر برنامه های تلویزیونی محرمی قرار دارد که مورد توجه مخاطب بوده است. به تازگی نیز رئیس صداوسیما در جمع خبرنگاران از «حسینیه معلی» به عنوان برنامه شاخصی که مخاطب نسبت به آن اقبال داشته، نام‌ برده است.

این برنامه از ابتدای ماه محرم نزدیک به ۳۵۰ هزار مخاطب داشته است و بالاتر از برنامه هایی چون «نسیم حرم»، «از سرگذشت»، «سدره» و … ایستاده است.

البته در نگاه کلی بازدیدهای «از سرگذشت» عدد یک میلیون را نشان میدهد که این جمع همه قسمت‌های پخش شده این برنامه در سال گذشته و امسال است و اگر رقم بازدید کلیپ های هر قسمت مورد توجه قرار گیرد عدد دقیق این برنامه به دست می آید.

موضع گیری هفته؛ تلاش برای بازگشت مجوزها از ساترا به ارشاد

طی چند سال گذشته که ساترا به صورت جدی تر تلاش کرد تنظیم گری و صدور مجوز تولید سریال در شبکه نمایش خانگی را پیش ببرد مواردی اختلافی بین ساترا و وزارت فرهنگ و ارشاد به تدریج به وجود آمد که البته مذاکره هایی بین ساترا و ارشاد برای حل این اختلاف ها هم در جریان بود. با این حال هر از گاهی مواضعی از طرف وزیر فرهنگ هم بیان می شد که گویی نشان می داد این اختلاف ها جدی است و وزارت ارشاد ترجیح می دهد بخشی از ماموریت های ساترا به وزارت‌خانه برگردد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد در گفت و گویی که این هفته با فرهیختگان داشت به شکلی صریح تر پرده از مواضع خویش برداشت و در این باره توضیح داد: در قرائتی که از قانون اساسی و وظایف حکمرانی دارم از نظر من حاکمیت در حوزه فرهنگ و هنر باید یکپارچه باشد. صداوسیما مجموعه تولیدی بخش است، مجموعه تنظیم‌گر نیست. تنظیم‌گری در وزارت فرهنگ باید اتفاق بیفتد ولی متصل به شورای عالی به‌عنوان سیاستگذار کلان باشد.

وی در پاسخ به اینکه قبل از او بسیاری از ماموریت ها در حوزه صدور مجوز و تنظیم گری به دست ساترا و صداوسیما بوده است، عنوان کرد: بله، آقای انتظامی گفت از ابتدای ۱۴۰۰ یک مجوز هم ندادیم. بعد از ۱۴۰۰ هم مجوزی از سوی وزارت ارشاد صادر نشد، چون ابلاغ شده بود که همه چیز در اختیار صداوسیما باشد. نه‌تنها سریال بلکه موسیقی، کتاب، خبرگزاری‌ها و … اینها در اختیار صداوسیما قرار گرفت. اولین نامه‌هایی که زدم برای پیگیری چنین وضعیتی بود که باید صدور مجوزها به ارشاد برگردد.

اسماعیلی در این گفت و گو به تلاش های خود برای احیای این ماموریت ها اشاره کرده است و اگرچه ساترا و وزارت فرهنگ در نهایت به یک تقسیم کار رسیدند اما مشخص است که اسماعیلی هنوز هم درصدد احیای ماموریت های سابق این وزارتخانه است.

خبر هفته؛ پخش اسپین آف یک سریال پربیننده

این هفته خبری منتشر شد از دوبله یک سریال پربیننده جهانی که این روزها در واحد دوبلاژ تلویزیون در حال دوبله است. سریال «با سال تماس بگیر» که این روزها توسط ۳۱ نفر از گویندگان گفتارفیلم در واحد دوبلاژ اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل سیما به مدیریت دوبلاژ امیر حکیمی در حال دوبله است. این سریال قرار است به‌زودی از شبکه تماشا به پخش برسد.

«با سال تماس بگیر» در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ در ۶ فصل تولید شده و یکی از پرطرفدارترین سریال‌های اخیر به حساب می‌آید. این سریال که اسپین آف مجموعه «بریکینگ بد» است درحالی قرار است روی آنتن برود که هنوز خود مجموعه اصلی به پخش تلویزیونی نرسیده است. با این حال پخش سریال «با سال تماس بگیر» هم مورد توجه علاقه‌مندان این اثر چند فصلی قرار گرفته است.

واحد دوبلاژ تلویزیون در یک سال اخیر پروژه های مختلف سینمایی و سریالی را دوبله کرده و این آثار را به صورت منظم هم اطلاع رسانی کرده است. این واحد شاید جزو معدود بخش های تلویزیون است که همه اتفاقات مرتبط را به صورت منسجم اطلاع رسانی می کند.

مرور رادیو در هفته؛ پارک شهر تمام شد؟

یکی از برنامه های پرشنونده رادیو در این سال ها «پارک شهر» رادیو تهران بوده است که به صورت هفتگی از این شبکه پخش می شد. این برنامه در برهه هایی جزو برنامه های شاخص و اثرگذار شبکه هم بوده است که در گفت و گو با مسئولان و پیگیری اتفاقات مختلف توانسته است جریان ساز باشد.

این برنامه مجریان مختلفی را هم به خود دید که محمدحسین هاشمی، محمدحسین امیدی و … از این جمله بوده اند.

«پارک شهر» پنجشنبه ها با اجرای مریم شهرام پور روی آنتن رادیو تهران می‌رفت و امروز آخرین قسمت از این فصل از برنامه پخش شد که هنوز مشخص نیست به فصل جدید می رسد یا خیر.

مریم شهرام پور اجرای برنامه های مختلفی را در شبکه های رادیویی بر عهده داشته است که در «پارک شهر» صبحگاهی توانست نشاط و انرژی ویژه این برنامه را با لحن و ادبیات مخصوص به خود به برنامه اضافه کند.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.